tisdag 5 april 2011

Mina mediciner var det jag skulle berätta om ja..

    Först ut har vi Fluoxetin 40mg/dag

Fluoxetin äter jag mot depression och ångest, funkar sådär måste jag säga.
Innan jag fick prova Fluoxetin så åt jag Citalopram och jag märker en klar skillnad på dessa två mediciner.
Det jag är lite skeptiskt mot är att kapslarna jag håller i handen är Lila och gröna, alltså väldigt fina färger..
Är det för att man ska bli extra glad när man tar dom?
jaja.

Nästa medicin blir Abilify 20mg/dag

Denna tablett äter jag för stämningstabilisering. Funkar jättebra måste jag säga.
Innan jag åt Abilify hade jag provat både Seroquel och Zyprexa.
Abilify är klart den bästa av alla tre jag provat.
Den håller mitt humör i schack och jag har inte lika mycket självskadetankar och självmordstankar som jag hade innan. Dock är jag även här skeptisk till färgvalet av tabletten, rosa.. Vad säger ni?



Tredje medicinen ut är Zopiklon 15mg/natt

Zopiklon (verksamma ämnet i Imovane) äter jag då till natten för god sömn.
Funkar otroligt bra för mig och jag sover som en gud på dom. Vaknar inte flera gånger mitt i natten, utan jag får sova mina timmar jag behöver.
Den enda nackdelen är att jag kan få konstiga drömmar om jag inte tar dom en natt, väldigt verkliga sådana också. Annars är det bara tummen upp!

Fjärde medicinen ut är Oxascand 10mg/max 3 ggr per dag.
Oxascand äter jag mot ångest när den är som värst. Det är en form av benso, så jag försöker att inte äta den för ofta då den är väldigt beroendeframkallande.
Tyckte att den funkade bra i början, men nu efter ett par månader har den inte alls samma verkan som tidigare, vilket är synd. Men blandar jag denna med Lergigan så funkar det bra.
Även här skeptisk till förpackningen, rosa och färgglad... Whats up with that?

Femte och sista medicinen är lergigan 50mg/max 4ggr per dag.
 
Lergigan äter jag mot ångest och oro.
den funkar sådär tycker jag, jag brukar blanda Lergigan med Oxascand för att få bästa resultat när jag har
som mest ångest, då funkar det bättre än om jag bara tar Lergigan.
Innan jag testade lergigan har jag testat Atarax, vilket var ett stort skämt i min mening, funkade inte överhuvudtaget och sen har jag även testat Theralen.
Theralen funkade, men det var sån äcklig smak på den så jag bad om något annat och då tipsade läkaren mig om Lergigan. :)

Jag är som sagt skeptisk till alla färgerna på tabletter och askar, varför göra dom så inbjudande som möjligt?
Läser man bipacksedeln på vissa av mina mediciner så tappar man ju snabbt orken till att äta medicinerna.
Lergigan t ex har en biverkning som är "plötslig död".. man blir lite fundersam på vad det är man stoppar i sig egentligen...

Nog om det nu iaf.
Har ni några frågor så är det bara att fråga på! :)

Fred & Kärkek
em.

3 kommentarer:

  1. ja du em, låter som du skippat pillerkryckorna likt en annan och hoppat rakt ner i pillerrullstolen! skämt åsido. diggar abilify, den gav mig min personlighet tillbaks efter att jag varit övermedicinerad med diverse andra preparat.

    zopiklon är jättebra för insomning OM man går och lägger sig direkt när man tar dem och inte stannar uppe, för då blir man mest knäpp i huvet. jag själv vaknar efter 4h på den då den verkar gå ur kroppen på mig så jag kombinerar det med theralen som är långtidsverkande men inte så bra att somna in på enligt mig. jag dricker inte theralenet rent utan brukar hälla nån halv eller hel milliliter i ett snapsglas och blanda ut med vatten.

    du har inte funderat på att byta ut oxascanden mot exempelvis lyrica som inte har beroendepotential?

    SvaraRadera
  2. Ptja, jag ska väl vara seriös och säga att du nog bör låta en psykiater bestämma dos och intervall istället för att självmedicinera.

    Min psykiater sa som så att han gärna skrev ut lyrica mot min morgonångest, då han bedömde det som en medicin utan missbrukspotential (det baserade han på att den inte gick att köpa på plattan haha) istället för någon bensodiazepin. Lyrica är ju anti-epileptika som verkar lugnande och inte är beroendeframkallande, används bl.a mot generaliserat ångestsyndrom, vilket är inte är helt ovanligt att man lider av om man har depressionsproblematik.

    SvaraRadera
  3. Jag skulle behova zopiklon, imovane, stilnoct eller liknande för min rls. Men min läkare håller inte med utan tycker att jag ska träna och försöka lösa det på annat sätt. Jag håller med honom, men ibland så är det så extremt att jag verkligen inte klarar att sova alls, och att gå till jobbet utan sömn gör ju inte direkt så att man orkar träna efteråt och då blir det lätt en ond cirkel..

    SvaraRadera